Pages



• Sewa iklan RM5 sebulan (size 125x125) + review blog x 1 • KLIK TEMPAH

Friday, July 31, 2015

BERBAHAGIALAH AYAH YG MEMPUNYAI ANAK PEREMPUAN


Tempoh hari viral di facebook kisah seorang ibu yang selamat melahirkan anak perempuan namun si ayah tidak senang dengan kelahirannya malahan mengeluarkan kata-kata yang menyakiti hati si ibu.

Rugi. Sesungguhnya si ayah seorang yang rugi. Dia tidak menyukai anak perempuan padahal Nabi Muhammad SAW sendiri bersabda,

"Barangsiapa memiliki anak perempuan serta tidak mengusirnya, tidak menghinanya, dan tidak lebih mengutamakan anak lelakinya, niscaya akan dimasukkan Allah ke dalam surga."

Baginda SAW bersabda lagi,

"Allah mengasihi anak perempuan melebihi anak lelaki dan barangsiapa membahagiakan anak perempuan dari sanak kerabatnya, maka pada hari kiamat nanti Allah akan membahagiakannya."
"Sebaik-baik anak kalian adalah anak perempuan."
"Seorang wanita yang anak pertamanya adalah perempuan, akan penuh berkah."
"Barangsiapa yang merawat dua atau tiga anak perempuan, di surga nanti akan bersanding denganku."
"Sesiapa yang merawat tiga anak perempuan, akan memiliki tiga kebun di surga yang masing-masing lebih luas dari dunia ini."

Dari hadis ini kita dapat lihat sesungguhnya Allah ingin mengangkat darjat si ayah tapi sayang seribu kali sayang. Gara-gara tidak mempunyai ilmu, si ayah mengeluarkan kata-kata yang memakan diri. Seolah-olah anak perempuan ini pembawa sial. Kalaulah si ayah itu tahu akan ganjaran yang akan diperoleh di akhirat nanti, pasti dia lebih menyayangi anak perempuan berbanding anak lelaki.

Kisah ini mengingatkan kita pada peristiwa di zaman jahiliah dimana anak perempuan dianggap pembawa sial dan di tanam hidup-hidup. Sebab tu Allah swt turunkan wahyu pada Nabi Muhammad SAW dengan berfirman :

Dan apabila seseorang dari mereka (orang-orang musyrik) diberi khabar dengan kelahiran anak perempuan, merah padamlah mukanya menahan amarah. Ia menyembunyikan diri dari orang banyak, karena buruknya berita yang disampaikan kepadanya. Apakaha ia akan memeliharanya dengan menanggung kehinaan ataukah akan menguburnya ke dalam tanah (hidup-hidup)? Ketahuilah alangkah buruknya apa yang mereka tetapkan (al-Nahl : 58-59)

Anak tu kan rezeki. Kalau tak suka means menolak rezeki dari Allah swt. Sekali Allah tarik semua rezeki/nikmat yang dia bagi tu baru tahu. Terimalah dengan hati terbuka kerana Allah swt lebih mengetahui apa yang tidak kita ketahui. Bayangkan perasaan anak perempuan yang lain apabila mendengar kata-kata si ayah. Sedikit sebanyak pasti mengganggu emosi mereka dan akan berfikir 'Oh patutlah ayah layan kita teruk. Rupa-rupanya dia tak pernah suka pada kita sebab kita perempuan.'

Jadi sebelum berkata-kata fikir dahulu especially lelaki yang bakal jadi ayah dan telah pun jadi ayah. Allah swt yang menentukan jantina anak didalam perut. Usaha la macam mana sekalipun. Kalau Allah swt tak izin, siapa kita untuk mengubahnya. Belajar bersyukur. Ada yang lebih malang dari kita. Dah kahwin 10 tahun tapi belum lagi dikurniakan anak.

Redha dengan ketentuan Allah swt. Mana tahu esok bila ayah ibu dah tua, anak perempuan tu la yang akan bela dia, bagi makan minum berbanding anak lelaki yang diidam-idamkannya.

Xoxo
Sarahuda


2 comments:

  1. Setiap anak tu rezeki dunia akhirat..moga org yg mcm tu diberi hidayah dan ilham untuk mensyukuri nikmat Allah

    ReplyDelete

awk komen saya sayang awk lebey...wee

Copyright by SaraHuda 2014. Powered by Blogger.
 
COPYRIGHT@SARAHUDA 2014